Eigen bedrijf starten: 10 belangrijke stappen

Bij het starten van een eigen bedrijf komt veel kijken. Hier vindt u de 10 belangrijkste, algemene stappen.


10 belangrijke stappen


1. Ondernemingsplan schrijven
2. Doe marktonderzoek en bepaal uw strategie
3. Maak een financieel plan
4. Bedenk een unieke bedrijfsnaam
5. Kies een rechtsvorm
6. Administratie bijhouden en bewaarplicht
7. Regel algemene voorwaarden en verzekeringen
8. Check aan welke wettelijke eisen u moet voldoen
9. Schrijf uw onderneming in bij KVK
10. Ga op zoek naar klanten en maak een website


1. Ondernemingsplan schrijven
Een goede start van uw bedrijf, begint met een goed plan. Het is daarom verstandig om een ondernemingsplan te schrijven. Een ondernemingsplan is niet verplicht, maar het is wel een handige manier om inzicht te krijgen in wat uw plannen kosten. En hoeveel winst u nodig heeft om rond te komen. Met een ondernemingsplan kunt u zichzelf ook presenteren aan investeerders.

2. Doe marktonderzoek en bepaal uw strategie
Door marktonderzoek te doen krijgt u inzicht in de haalbaarheid van uw plannen voor een eigen bedrijf. In een marktonderzoek analyseert u bijvoorbeeld:

- uw concurrentie
- hoe u uw product of dienst op de markt brengt
- uw doelgroep en locatie

3. Maak een financieel plan
Om uw bedrijf te starten heeft u geld nodig. Met een financieel plan brengt u in kaart hoeveel geld u nodig heeft en of u financiering nodig heeft. Ook krijgt u inzicht in de kansen van uw bedrijf. Zo kunt u vooraf inschatten of een onderneming starten voor u winstgevend is.

4. Bedenk een unieke bedrijfsnaam
Voor uw KVK-inschrijving heeft u een bedrijfsnaam nodig. Een goede bedrijfsnaam is herkenbaar, blijft hangen, voldoet aan de regels en is uniek.

5. Kies een rechtsvorm
Elk bedrijf in Nederland moet ingeschreven staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK). Om uw bedrijf in te kunnen schrijven, heeft u eerst een juridische vorm nodig: een rechtsvorm. De rechtsvorm bepaalt onder andere uw aansprakelijkheid, maar ook welke belastingen u moet betalen en of u belastingvoordelen krijgt. De meest voorkomende rechtsvormen zijn eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof) en besloten vennootschap (bv).
De eenmanszaak - Veel zzp’ers kiezen voor een eenmanszaak als rechtsvorm. Een eenmanszaak richt u snel en makkelijk op.

6. Administratie bijhouden en bewaarplicht
U bent wettelijk verplicht een administratie op te zetten en bij te houden. Zorg daarom dat uw administratie voldoet aan de eisen van de Belastingdienst. Uw administratie gebruikt u als basis bij het invullen van uw belastingaangifte. Neemt u personeel aan? Dan moet u ook de loonadministratie bijhouden.

Om in aanmerking te komen voor belastingvoordelen via de ondernemersaftrek, moet u minimaal 1.225 uren in een jaar aan uw bedrijf besteden. Uw uren houdt u bij in uw urenadministratie.

Voor uw bedrijfsadministratie geldt verder een bewaarplicht: u moet uw zakelijke administratie 7 jaar bewaren.

7. Regel algemene voorwaarden en verzekeringen
Een bedrijf starten betekent ook risico's nemen. Omdat u niet voor een werkgever werkt, bent u zelf verantwoordelijk voor financiële gevolgen. Bijvoorbeeld als u ziek wordt of bij een ongeluk in uw bedrijf. Gelukkig kunt u zich tegen veel risico’s verzekeren. Bijvoorbeeld met een aansprakelijkheidsverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering. Door algemene voorwaarden op te stellen maakt u bovendien direct duidelijk welke rechten en plichten u en uw klanten over en weer hebben.

8. Check aan welke wettelijke eisen u moet voldoen
Soms moet u aan bepaalde beroepseisen voldoen. U kunt ook te maken krijgen met eisen voor uw bedrijfsruimte. Bijvoorbeeld als u een bedrijf aan huis heeft. Mag dat wel volgens het bestemmingsplan van de gemeente? Als u een apart bedrijfspand heeft, moet het brandveilig zijn. Uw gemeente kan u helpen met het uitzoeken van de wetten en regels die gelden voor uw bedrijf.
Denk ook aan de milieueisen! Bedrijfspanden moeten vanaf 2023 minimaal energielabel C hebben. Houd er ook rekening mee dat u misschien uw afval moet scheiden.

9. Schrijf uw onderneming in bij KVK
Bent u klaar voor de officiële start van uw bedrijf? Dan moet u uw onderneming inschrijven in het Handelsregister van KVK. KVK geeft uw gegevens vervolgens door aan de Belastingdienst. U hoeft uw onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden. Als de Belastingdienst u als btw-ondernemer opneemt in de administratie, krijgt u uw omzetbelastingnummer en uw btw-identificatienummer (btw-id).

10. Ga op zoek naar klanten en maak een website
Nu uw eigen bedrijf is opgericht, kunt u echt aan de slag met ondernemen. De volgende stap is om klanten te vinden. Veel ondernemers vinden klanten via hun (online) netwerk. Bekijk welke evenementen en bijeenkomsten er in uw regio zijn en bezoek netwerkbijeenkomsten.
Een zakelijke website kan ook een goede manier zijn om online klanten te vinden. U kiest dan eerst een domeinnaam (internetadres). De domeinnaam moet u kopen en registreren.

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.