Beter lokaal vindbaar met deze 4 hacks voor je Google Bedrijfsprofiel

Je Google Bedrijfsprofiel is een van de belangrijkste tools om lokaal online gevonden te worden. Wil je als ondernemer goed vindbaar zijn voor potentiële klanten, dan is het dus belangrijk je Bedrijfsprofiel op orde te hebben. Maar hoe doe je dat? In dit artikel deel ik vier minder bekende hacks waarmee je je profiel kunt optimaliseren, zodat je nog beter vindbaar bent voor potentiële klanten.


1. Kijk bij je concurrenten

In je bedrijfsprofiel (voorheen Google mijn Bedrijf), heb je de mogelijkheid om passende bedrijfscategorieën te selecteren. Hier wordt onderscheid gemaakt in een primaire categorie (waar jouw bedrijf het best bij past) en overige categorieën. Een primaire categorie selecteren is verplicht. Hier kun je er slechts één van aanvinken. Bij de overige categorieën kun je er meerdere selecteren, maar deze zijn niet verplicht.

Categorieën zijn erg belangrijk voor Google om te begrijpen waar jouw bedrijf onder valt. Het is dus aan te raden om zo specifiek mogelijk te zijn in je selectie. Probeer dan ook om zoveel mogelijk categorieën te selecteren die relevant zijn voor jouw business. Twijfel je welke categorieën het best bij jou passen of welke nu eigenlijk de beste performance opleveren? Dat ligt ook niet altijd voor de hand. Het kan slim zijn gewoon eens te kijken hoe je concurrenten dit doen. Helaas heb jij bij hen alleen inzicht in de gekozen primaire categorie, niet in de overige geselecteerde categorieën. Of misschien toch wel? GMBspy biedt een oplossing. Klinkt spannend hé?

Hoe gebruik je dit?
Zoek op bepaalde zoekwoorden waarop je wilt dat jouw bedrijfsprofiel lokaal wordt gevonden. Kijk vervolgens welke concurrenten beter presteren dan jij in Google Maps en/of Google Local Pack. Blijkbaar hebben die ergens hun zaakjes beter op orde dan jij, want ze worden boven jou vertoond. Om erachter te komen wat dat is, klik je op hun bedrijfsprofiel en activeer je de GMBspy-extensie. Vervolgens krijg je alle geselecteerde categorieën te zien van deze concurrent en kun jij hier ook mee gaan testen op je Bedrijfsprofiel.

2. Maak jezelf zichtbaar in de servicegebieden waar je dat nog niet bent
Om goed gevonden te worden met jouw Bedrijfsprofiel op Google is het erg belangrijk dat je relevant bent voor degene die de zoekopdracht doet. Relevant betekent niet alleen dat jouw business aan moet sluiten op de zoekopdracht (als iemand zoekt naar een schoenenwinkel, moet je natuurlijk wel schoenen verkopen), maar ook dat je in het gebied gevestigd bent waar de zoekopdracht gedaan wordt, of waar naar wordt gezocht. Hoe dichter jouw business daarbij in de buurt komt, hoe relevanter je in de ogen van Google bent. Dit vergroot dus de kans vergroot dat jij wordt vertoond.

In je bedrijfsprofiel kun je doorgeven aan klanten waar jouw bedrijf leveringen doet of services biedt. Dit doe je onder Servicegebied binnen het Informatiegedeelte. Voeg hier zoveel mogelijk gebieden aan toe. Zit jij met jouw winkel of bedrijf gevestigd in Amsterdam-Noord, maar lever je producten of biedt je services aan in heel Amsterdam? Voeg dan meerdere gebieden toe binnen Amsterdam.

Als je ook buiten Amsterdam producten levert of services biedt, is het ook interessant om in die gebieden te worden vertoond. Voeg deze dan ook nog toe. Het resultaat is dat je je bedrijf in de ogen van Google relevanter maakt. Google ziet nu dat je hier actief bent.

Om te monitoren in welke gebieden je minder goed zichtbaar bent is de tool Local Falcon erg waardevol. Deze tool geeft je huidige lokale ranking weer (Local Pack + Maps) op een geselecteerde zoekopdracht binnen een gekozen gebied. Zo kun je precies zien welke gebieden je eventueel kunt toevoegen om ervoor te zorgen dat je daar ook beter vindbaar wordt.

3. Reageer op je reviews met zoekwoorden
Reviews zijn van groot belang voor de performance van je bedrijfsprofiel. Reviews zijn namelijk een belangrijk ranking signaal. Hoe beter de beoordeling en hoe meer reviews je bedrijfsprofiel heeft, hoe groter de kans is dat je zult worden vertoond in Google Local Pack/Google Maps. Logisch ook als je er over nadenkt. Google wil het beste voor hun gebruikers en goede reviews sluiten hier goed op aan.

Bovendien is het zo dat als bepaalde zoekwoorden terugkomen in reviews, de kans groter is dat je op deze zoekwoorden zal worden vertoond. Ook dit zijn namelijk belangrijke signalen voor Google.

Bovenstaande zal wellicht niet helemaal nieuw voor je zijn. Het is over het algemeen bekend dat beiden (reviews i.c.m. zoekwoorden) goed werken voor je zichtbaarheid. Het is alleen niet zo makkelijk om reviews te verkrijgen met daarin zoekwoorden die voor jou interessant zijn. Vragen aan klanten die net een product bij je gekocht hebben om een review te schrijven met een bepaald zoekwoord daarin doe je natuurlijk niet zo snel.

Wat je wel in de hand hebt, is hoe je reageert op de reviews die je krijgt. Het is daarom slim om te reageren op iedere review in je bedrijfsprofiel, zowel negatief als positief. Waarom? Het creëert interactie en het geeft je bedrijf een stem in het eenrichtingsverkeer dat het internet normaal gesproken is. Er bestaan zelfs bedrijven die het review-management helemaal voor je uit handen nemen.

Het voordeel van reageren op reviews is bovendien, dat je in je reacties zelf wel bepaalde zoekwoorden kunt opnemen. In het geval dat deze natuurlijk overkomen en relevant zijn voor de reactie uiteraard. Ook dit zijn weer signalen naar Google en het geeft je Bedrijfsprofiel meer context.

4. Laat ‘vraag-en-antwoord’ voor je werken
Zoekers hebben binnen een bedrijfsprofiel de mogelijkheid om vragen te stellen in het onderdeel ‘vraag-en-antwoord’. Zo kun je bijvoorbeeld snel antwoord krijgen op een vraag die betrekking heeft op de klantenservice van dat bedrijf. Of je kunt als zoeker naar een restaurant snel te weten komen of ze jouw favoriete gerecht wel of niet aanbieden.

Wanneer er een vraag gesteld wordt, suggereert Google een aantal antwoorden. Deze informatie haalt Google o.a. uit reviews, maar ook uit andere input binnen het informatiegedeelte van het bedrijfsprofiel of bijvoorbeeld posts die je plaatst.

Je hebt als eigenaar de mogelijkheid om zelf vragen en antwoorden te stellen. Als je ziet dat er m.b.t. een bepaald onderwerp (zoekwoord) veel vragen gesteld worden, dan kun je deze zelf stellen en dus als eigenaar beantwoorden. Dit brengt 2 voordelen met zich mee.

Allereerst is het zo dat wanneer er in het vervolg een vraag wordt gesteld over dit onderwerp, het antwoord al direct wordt weergegeven. Zo heb je het antwoord in eigen hand in plaats van dat Google suggesties toont vanuit reviews. Dit kan bijvoorbeeld in je voordeel werken als er in het verleden veel negatieve reviews zijn geplaatst over een onderwerp. Stel dat je als eigenaar inmiddels je dienstverlening hebt verbeterd op dit gebied, dan wil je niet dat die negatieve reviews je blijven achtervolgen. Voorkom dit door zelf je vragen te stellen over veelbesproken onderwerpen in je reviews.

Bijkomend voordeel is dat je Google van rich content voorziet. Als jij ziet dat er lokaal veel vraag is naar een product dat jij aanbiedt, of een dienst die je levert, dan kun je deze vraag zelf stellen en beantwoorden. Dit kan je een klein voordeel kan geven ten opzichte van je concurrenten in de ranking.

Gebruik geen zoekwoorden in de titel van je bedrijfsprofiel. Dit wordt sinds de Vicinity-update is uitgerold hard afgestraft. Veel profielen die onnatuurlijk zoekwoorden gebruiken in hun titel zagen na deze update een grote daling in hun lokale rankings. Wellicht werkt dit voor jou nog wel, maar weet dat dit ieder moment nog om kan slaan!

Don’t forget the basics
Naast deze tips blijft het natuurlijk belangrijk om de basis van je bedrijfsprofiel op orde te hebben. Maak gebruik van de functies die de tool te bieden heeft en voeg zoveel mogelijk relevante informatie toe. Hou deze informatie continu up-to-date en je bent al een heel eind met de optimalisatie van je profiel!

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.